BELLSPIRATION CLUB - MILA MIHAJLOVIĆ: Ja sam iskusila bol zbog stereotipnih percepcija na žensko telo i izgled! (Part 2/4)

 


1) Mila, ti si velika aktivistica kad je u pitanju rušenje predrasuda o kilaži i izgledu tijela. Reci nam nešto više o tome!

Draga Belma, ja sam aktivistkinja u tom domenu postala onog trenutka kada sam shvatila da smo mi svi unikatna bića koja poseduju iznimnu lepotu, koja je različita od svih drugih. Naime, meni se tokom mog samog odrastanja servirao stereotipan izgled jedne devojčice, a potom devojke, te je spoljašna sredina vršila konstantan pritisak na mene jer nisam pripadala tom šablonu. Sa svojim izgledom nisam pripadala tipičnoj, ustaljenoj konstrukciji ženske lepote, te je to predstavljalo poteškoću. Ljudi su me upozoravali da ću imati problema sa poslom kad odrastem jer će poslodavac najverovatnije zaposliti neku devojku koja je zgodnija na oko od mene, te da ću tako takođe imati problema sa muškarcima jer ću biti odbačena od većine jer nisam vitka. Svi ti komentari, predrasude i zaključci su doprineli tome da ja postanem okrutna prema sebi i takođe su doprineli tome da omrznem svoje sopstveno telo. Kako sam postajala svesnija sebe i svoje okoline, uvidela sam da nije problem u meni, već u drugima, jer većina ljudi sa Balkana ne prihvata različitosti svesrdno, nego ih oštro kažnjava uz podsmeh i podrugivanje. Uvidela sam da je problem u narativu koji se servira celokupnoj populaciji i koji je izmišljen od strane vodećih svetskih modnih industrija i da je najveća problematika svega toga zapravo što stanovništvo podleže tom stavu, i sledi ga, jer želi da se oseća prihvaćeno. Tada sam uvidela  da svojom pojavom mogu da doprinesem nekoj određenoj promeni te društvene situacije koja nas je zadesila. Tada sam okrenula novi list, u kome sam napisala sebi da ću zavoleti sebe takvu kakva jesam, i da me je Bog ovakvu stvorio jer je smatrao da je to perfektno iz njegove perspektive, kao Tvorca. Tada sam zavolela sebe i rekla sebi:’’Mila, stereotipi su stvoreni da bi ih ti srušila!’’ Tada, kreće moja neprestana borba za uništenje takvih vrsta pogleda na svet, koji kod određenih žena stvaraju tkzv. samomržnju. Ovu borbu sam prihvatila kao nešto meni najbitnije, jer sam ja iskusila bol nanesen od strane društva zbog tih istih, stereotipičnih percepcija na žensko telo i izgled. Ovu borbu sam započela jer znam kako se oseća mnoštvo žena kojima je servirana ovakva vrsta komentara i konstatacija na kontu njihovog fizičkog izgleda, a ja ne želim da bilo koja od njih prođe onako kako sam ja prošla. Ja sam prvobitno prošla neshvaćeno, neprihvaćeno, odbačeno, diskriminisano, posmatrano s ismejavanjem.

2) Često čujemo “Izgled nije bitan, bitan je karakter i unutrašnja ljepota”. Da li je to zapravo tačno i koliko su ljudi iskreni kad to kažu?

Cela ta rečenica je izuzetno tačna, ali često posumnjam u iskrenost ljudi kada čujem da citiraju baš ovu frazu. Naime,  svaki čovek ima u sebi to da jednostavno mora da se osvrne na fizički izgled svog partnera/partnerke, možda ne u velikoj meri, ali ipak, to je deo ljudske prirode. Mnoštvo ljudi zapravo precenjuje fizički izgled, jer se nije suočilo sa prolaznošću vremena i spoljašne lepote, zbog njihove površnosti, te takve osobe stalno tragaju za ekstremno dobro izgledajućim partnerima/partnerkama. Ja to posmatram kao kompleks, i zaista sam pobornik toga da trebamo da posmatramo nečiju unutrašnju lepotu rađe no spoljašni izgled. Zašto? Zato što će sa godinama lice gubiti svoje crte i sve ono što mu je pružalo lepotu, a telo će postajati sve slabije i slabije, te tako, jedino što nam preostaje jeste duša. Duša jednog čoveka je krucijalni deo njegove ličnosti, i ako vi ne možete da prihvatite ili da živite sa dušom tog čoveka/žene, onda je bolje da odete na vreme, jer se gvožđe kuje dok je vruće. Ali da, fizički izgled kod mnogih ume biti presudan, tako da, nisam sigurna u pouzdanost ljudi koji izgovaraju ovo.

3) Instagram i časopisi nam serviraju “ideal ljepote” sa photoshopom zbog čega vidimo vrlo nesigurne djevojke i mlade momke – tinejdžere. Mnogi to povezuju čak i sa poremćajima u ishrani jer je vrlo teško razdvojiti iluziju od realnosti i prihvatiti akne, celulit, kilograme, podočnjake… kao prirodni dio nas. Kakve su tvoje misli o svemu ovome?

Mi živimo u jednom bezličnom svetu čiji su naseljenici zaboravili da cene diverzitet, i da ga vole, jer je to ono nešto što doprinosi lepoti ljudskog čovečanstva. Akne, celulit, višak kilograma, facijalni poremećaji, podočnjaci, bubuljice, sve je to deo diverziteta izgleda, koji nije prihvaćen zbog kalupa koji se servira mladima putem socijalnih mreža. Tinejdžerke veruju u to da moraju da imaju bujne obline, savršeno čisto lice, noge i stomak bez celulita, dok su dečaci u svojoj zabludi da svaki od njih mora da izgleda poput kojekakvog profesionalnog sportiste koga su ugledali na Instagramu u skorašnje vreme. Kako je svima nama poznata činjenica da su tinejdžeri grupa najpodložnija za vršenje manipulacije nad njima, te tako i najbolja za uspostavljanje uticaja, stvari koje se plasiraju na društvenim mrežama znatno utiču na njih, jer su one u mnogim slučajevima postavljane od strane influencera, pop i hip-hop zvezdi, koji su za njih lideri. Lideri stvaraju socijalne norme, a tinejdžeri ih prate u velikom broju. Socijalna norma je ta da se ispoštuje ideal lepote i da izgledate ekstravagantno, markantno, vitko, ali to jednostavno nije omogućeno svima. Moje misli su te da moramo prestati da idealizujemo druge, njihov stil, bio on životni ili modni, i da se okrenemo ka sebi i da negujemo svoju individualnost., jer nas zapravo ona čini lepima. U ovom slučaju, moja individualnost se ogleda u mojoj krupnoj konstituciji tela, koju sam ja zavolela onog trenutka kad sam shvatila da će me ona pratiti do kraja mog života. Poruka za sve čitaoce bi bila ta da se nikad ne stide svog prirodnog fizičkog izgleda i da prihvate sebe na način na koji su satkani, jer su tako najdivniji. Na kraju krajeva, vaše nesavršenosti su nešto što će biti deo vas, a vi birate da li ćete ih pretvoriti u svoju prednost ili slabost. Ja sam svoje formirala u prednost. Volite sebe i ceo svet će vas voleti.



Primjedbe