MIRELA KARAHASANOVIĆ: Lažna empatija i virtuelno lice moralnosti
Autorica: Mirela Karahasanović
Pripremila: Belma Skopljaković
U
bosanskohercegovačkom društvu koje je duboko patrijarhalno, konzervativno i
zatvoreno kako za uvažavanje i razumijevanje različitih specifičnosti
individua, njihovih identitarnih osobenosti, prisutan je problem razumijevanja i adekvatnog odnosa prema problemima diskriminacije, nasilja, različitih
devijacija, kao i nepravde u svojim različitim manifestacijama.
Navedene
anomalije postale su odlika i opisno stanje stvari i ambijenta u kojem živimo i
na koji smo navikli da živimo. I dok sa užasnutim licem pratimo izvještavanje
medija o takvim događajima, istovremeno spremamo tastature da izrazimo svoje
nezadovoljstvo, empatiju, ali i da izvršimo kriminalističku, forenzičku, pravnu,
političku i drugu obradu događaja. Uzimajući tako tastaturu u svoje ruke,
vođeni emotivnim nabojem, dubokim saosjećanjem, krivimo državu, institucije,
komšiluk, porodicu i tako redajući po
spisku zaključujemo kako je sve trebalo biti drugačije, kako se npr. nama u
našoj porodici ne bi dogodilo nasilje jer smo dovoljno trezveni, humani i moralni,
kako ne bismo u alkoholiziranom stanju upravljali vozilom, mada smo to zadnji
put učinili za novu godinu, kako bismo željeli da nam je država poput
Švicarske, jer i oni imaju kantone, ali eto ne možemo jer smo konstitutivni
narodi, a ne građani itd.
Jedan
od posljednjih događaja koji je šokirao javnost je slučaj djece u Pazariću. Svi
su osuđivali ono što su na fotografijama vidjeli, da bi se nakon zgražavanjima
nad fotografijama okrenuli ka pitanju koje su mudro postavljali određeni
političari da bi skrenuli pažnju sa problema,
kada su fotografije nastale, ko ih je sačinio i u čijem mandatu. Potpuno
irelavnantna i beskorisna pitanja, a „tastatura pravednicima“ sada važnija od
djece vezane za radijatore, ali i od sve one djece koja možda nisu u Pazariću, ali imaju poteškoće u razvoju, koji se nalaze u našem komšiluku, i o čijim
životima ništa ne znamo jer ne želimo, nije naš problem, već države, porodice,
centra za socijalni rad, itd. Tako ne želimo da znamo ništa o porodici u kojoj
smo čuli, možda i vidjeli nasilje, ali ćemo u slučaju tragičnog ishoda napisati
desetine komentara da drugima razjasnimo problem, čak ćemo i stati pred kamere
i izjaviti kako je najverovatnije žena kriva.
Želimo da se riješi problem smještaja migranata
Želimo da se riješi problem
smještaja migranata, jer smo eto i mi bili migranti, ali ne želimo u našoj blizini jer nam je od
komšinice tetka koja živi u Bihaću pričala kako su opasni po okolinu.
Osuđujemo
brzu vožnju sa smrtnim ishodom, ali ne namjeravamo konkretnim akcijama pokrenuti
određenu inicijativu da se u tom pogledu nešto promijeni. Negodujemo na
zagađenje vazduha, ali ne bismo protestvovali, jer smo pročitali u medijima da
je i Beograd, zagađen, pa kada mogu Beograđani disati možemo i mi. Ustvari mijenjali bismo realni svijet, ali u
području virtuelnog, koje posjeduje odlike metafizičkog jer u njemu možemo do beskonačnosti
spekulirati o tome šta je ispravno, ali
se ništa u stvarnosti neće promijeniti.
Više se cijeni Facebook prijateljstvo od ličnog prijateljstva
Potreba da se dokaže virtuelna hrabrost,
moralna „ispravnost“ odraz je duboke degradacije ovog društva koje više cijeni online komunikaciju od neposredne ljudske
komunikacije, više cijeni Facebook prijateljstvo od ličnog prijateljstva, više
cijeni emotikone od realnih emocija, od
lijepih manira, uljudnosti, ljubaznosti, gdje su vrline poput pravedosti,
hrabrosti umjerenosti smještene u komentar, a ne ljudsko srce. Grčki filozof
Sokrat, je rekao da čovjek nije pravedan, moralan, ako nastoji da se tek tako
ponaša, već ako takav u sebi jeste. Takav se čovjek u dubini sebstva saosjeća
sa drugima i ne tek na emocionalnoj razini, već i praktičnoj, moralnoj
nastojeći u okviru svojih mogućnosti drugog razumjeti i prema njemu ispravno
postupati.
Iskrenost prema sebi, ali i drugima čini nas trijeznim među pijanima.
U društvu u kojem vlada netrpeljivost prema drugačijim
svjetonazorima, ambicijama, osjećanjima, prisutno je potpuno odsustvo potrebe
da bi bilo šta i bilo koga trebalo razumjeti. Još manje je prisutna svijest o
potrebi samorazumijevanja. Iskrenost
prema sebi, ali i drugima čini nas trijeznim među pijanima.
Primjedbe
Objavi komentar
Feel free to share your opinion on the article above - we love your comments :)