JELENA MIRIĆ: Ponosno nosim etiketu ovolaktovegetarijanke već šest i pol godina


UREDNICA:Belma Skopljaković

1. Zdravo! Predstavi nam se ukratko!
Ja sam Jelena Mirić, trenutno sam studentica Žurnalistike u Novom Sadu. Imam 21 godinu i dolazim iz Hrvatske. Veliki zaljubljenik prirode, putovanja i crne čokolade. 

2. Ti si ovolaktovegetarijanka već više godina. Šta te motivisalo da izabereš takav način ishrane? Šta to znači za tebe?
         Ideja da postanem vegetarijanac rodila se početkom srednje škole kada sam shvatila da mi meso nije  potrebno u ishrani. Obično prelazak na vegetarijanstvo dolazi iz zdravstvenih ili etičkih razloga, ali kod mene je prevladala motivacija zdravog načina ishrane i osjećaj da činim nešto dobro za svoje tijelo. Vegetarijanski način ishrane postao  je deo mog života, svakodnevno planiranje obroka i uživanje u novim „zelenim“ receptima. Ponosno nosim etiketu ovolaktovegetarijanke već šest i pol godina. Za mene vegetarijanstvo predstavlja izazov. Mnogi pokušavaju postati vegetarijanci iz modnih razloga ili pak kako bi  se razlikovali od drugih ljudi, međutim ljudi jednostavno ne mogu da shvate ili ti paše takav način ishrane ili ne.


3. Možeš li pojasniti za čitaoce Bellspirationa kako izgleda vegetarijanski život i ishrana?
Vegetarijanski način ishrane nije toliko zastupljen na Balkanu, ljudi su puni predrasuda, često neupućeni u čitavu priču postavljaju pitanja: „Kako možeš bez mesa?“ ili „Kojoj sekti pripadaš?“. Izbor hrane je velik, kao i izbor samih recepata koji su zahvaljujući internetu na „svakom ćošku“. Puno ljudi koji jedu meso nisu nikad probali tofu, soju, slanutak ili humus, a to su samo neke od delikatesa koje pružaju razna preukusna vegetarijanska jela. Problem je jedino kada sam na putovanju ili kada nisam kod kuće, jer još uvijek vegetarijanstvo nije toliko zastupljeno niti ima veliki broj restorana, pa sam često prisiljena na obrok koji nosim od kuće. 

4. Ja sam Bosanka i ćevapi su dio kulture u kojoj sam odrasla. Ali potpuno razumijem da je način ishrane stvar uvjerenja i izbora. 
Imaš li poruke motivacije za sve one koji sa "mesne trpeze" žele preći na vegetarijanstvo ili veganstvo?
Prije nego se odlučite na vegansku ili vegetarijansku ishranu važno je dobro se informisati. Manjak vitamina lako se javlja u slabo planiranoj vegetarijanskoj dijeti, a naročito vitamin B12.  Nedostatak tog vitamina može izazvati nepovratno oštećenje nerava. Zato je jako važno da pronađete doktora  koji će vam objasniti sve rizike vegetarijanstva i alternative namirnicama životinjskog porekla. Fokusirajte se na to da svakog dana unesete dovoljno proteina, kalcijuma, gvožđa, vitamina B12, dovoljno voća i povrća svakodnevno. Treba izbjegavati industrijski obrađene namirnice koje su pune aditiva i šećera, jer nam u suprotnom neće doneti očekivanu korist. Zahvaljujući manjem unosu masnoća vegetarijanci ili vegani imaju vitkije tijelo, manju sklonost ka srčanim oboljenjima, bolestima štitnjače.. Postoji zabluda da proteine možemo dobiti isključivo iz mesa,  biljni proteini su podjednako   zdravi ( integralna soja, kikiriki, slanutak, grašak...). Kako bi moj trener kroz šalu rekao:“ Samo je potrebno biti pomalo lud!“ :D


5. Danas je jako popularan način ishrane LCHF (low-carb, high-fat) kojom se u potpunosti okreće dosadašnja piramida ishrane koju smo svi učili u osnovnoj školi. Šta ti misliš o tome?
Rekla bih da se LCHF-ovci ne odriču puno stvari, jer jedu  raznovrsno, ne gladuju niti broje kalorije. Smatram da je LCHF puno više od ”dijete” i puno više od pukog smanjivanja unosa ugljikohidrata u cilju mršavljenja. Radi se zapravo o povratku pravoj izvornoj hrani kakva je bila nekad, prije masovnog uzgoja i industrijske prerade.  Međutim, mnogi ljudi tek prvi put čuju za LCHF. Iako svi mi priželjkujemo odlično zdravlje, ipak je vrlo veliki broj osoba koje se za LCHF odlučuju prvenstveno zbog mršavljenja, ali kao i vegetarijanstvo, veganstvo – sve je individualni izbor. 

6. I za kraj, možeš li podijeliti s nama recept za svoj omiljeni vegetarijanski specijalitet?  
Hmm, stvarno je teška odluka s obzirom da svakodnevno isprobavam nove recepte i kombinacije hrane, ali kao favorit ću izdvojiti batat krompir i gljive pečene u rerni -  prelivene sa posnom majonezom, a drugi specijalitet je smoothie od sojinog mlijeka, šumskog voća, badema i malina. Skoro svaki dan objavljujem vegetarijansku hranu na svojim instagram pričama ( @lutka_bakina ) pa ukoliko je netko zainteresiran ili vidi neki zanimljiv recept neka se slobodno javi. J

7. Hvala ti od srca za ovaj razgovor!
Hvala tebi, draga Belma, bilo mi je zadovoljstvo biti dio tvoje priče. Želim ti još puno dobrih priča! Uživaj J



Primjedbe